Kortbaneløp

Medialt tibialt stressyndrom (benhinnebetennelse)

Navnet er kanskje ikke så enkelt å begripe, men medialt tibialt stressyndrom (MTSS) kan sees på som en slags samlebetegnelse for smerter langs det fremre leggbenet.

Før ble det kalt benhinnebetennelse. Dette begrepet har man nå gått bort fra, for man vet som regel ikke om det er en betennelse som er årsaken til at det gjør vondt. Det man derimot er vet, er at man kan bli kvitt dem med rett behandling.

Tilstanden er vanlig blant idrettsutøvere, spesielt hos dem som løper mye. Kvinner rammes oftest.

Risikofaktorer 

Det finnes en rekke faktorer som kan gjøre at du har større sannsynlighet for å utvikle MTSS: ankelleddets posisjon, nedsatt bevegelighet i leggmuskulatur og omliggende ledd, muskulær tretthet, nedsatt styrke og høy vekt. Andre faktorer er skotype, underlag, løpsteknikk og treningsopplegg.

Disse faktorene betyr ofte lite isolert sett, men når treningsbelastningen overgår kroppens tåleevne, kan resultatet være at man får vondt. Husk at leggmusklene fungerer som støtdempere når man løper. Det er ikke alltid de klarer dette hvis øktene blir for lange og tøffe eller musklene blir trette. Dette kan føre til at man får vondt i området hvor musklene fester seg til benet. 

Symptomer og tegn

Vage smerter langs det fremre leggbenet. Smerten kommer særlig når føttene treffer bakken ved løping. I begynnelsen blir det ofte bedre etter at kroppen har blitt oppvarmet, og derfor klarer mange å fullføre en treningsøkt. Etterpå gjør det vanligvis vondt, gjerne også den dagen etter man har trent. Hvis man fører fingeren langs leggbenet, kan man ofte kjenne at det er litt småknudrete langs benkanten.

Smerte på ett punkt?

Det kan være snakk om et tretthetsbrudd hvis smerten begrenser seg til et spesifikt punkt og ikke gir seg raskt. Det anbefales å ta kontakt med lege.

Diagnose

En fysioterapeut eller lege vil utføre en grundig undersøkelse. Her vil symptomene (som nevnes over) være viktig for å stille diagnosen. Det er vanlig at man er øm langs leggbenet. Har smerten vart en stund, kan man bruke MR-bilder for å se etter stressforandringer i benvevet. Samtidig vil man også utelukke et eventuelt tretthetsbrudd, da dette påvises med denne undersøkelsesmetoden.

Behandling

Tiltak som is, massasje og teiping av leggmuskulaturen kan lindre den akutte smerten og påvirke bevegeligheten, men har liten effekt utover det. Det viktigste man gjør, er å finne den underliggende årsaken til problemet. Det kan være å identifisere risikofaktorer og se om man kan endre disse.

Forskningen viser også at belastningsstyring er et viktig tiltak for bedring. Her vil en erfaren fysioterapeut være til god hjelp. Når belastningen overgår kroppens tåleevne, kan dette være årsaken til at man utvikler tilstanden. For eksempel ved at man trener for mye, for fort. Kroppen trenger hvile. Husk at det er i hvileperioder at kroppen bygger seg opp og blir sterkere. 

Hvilke type løpesko?

Behagelige sko er viktigere enn dyre, spesialtilpassede sko når det gjelder å forebygge løpeskader

MTSS er en skade som ofte kommer av ensidig belastning. En vanlig anbefaling er å ha en periode med pause fra aktiviteter eller trening som gjør vondt. Man kan likevel holde seg i god fysisk form ved å drive med annen trening som er smertefri. Det kan være svømming og sykling eller andre treningsformer som man synes er gøy.

Retur til idrett

De aller fleste blir bra. Det kan ta alt fra tre uker til fire måneder. Jo lenger problemet har pågått, desto lenger tar det vanligvis før man blir bra igjen. Smertenivået bør styre aktivitetsnivået.

Forebygging

Løpeskader kan forebygges ved å bruke 10 prosent-regelen

Legg