Best uten skader

Hopp og langrenn har veldig mange fellestrekk. Det handler om å øke skiferdighetene, balansen på et og to bein for god vektoveføring, bevegeligheten i ankler og hofte for god sittestilling gjennom tilløpet i hopp god teknikk under skyvet i langrenn.

Kombinert

BEDRE PRESTASJONER MED BASISTRENING

Skal du bli god, bør du trene på de fysiske forutsetningene som gjør deg bedre. I tillegg til utholdenhet er trening av maksimal styrke, spenst og hurtighet det som skal til for å bli en bedre hopper og langrennsløper. Som ung utøver er det viktigst å få god generell styrke. Denne trenger ikke å være bevegelsesspesifikk mot idretten, men bør innebære som nevnt øvelser for skuldre, mage/rygg, hofter og lår. Det er ønskelig med like god styrke i begge bein og at du har et godt styrkeforhold mellom forside og bakside av muskulatur i lår. Så ikke glem baksiden!

MOTORISK TRENING ER VIKTIG

Et fall øker risikoen for kneskader dersom støvelen ikke utløses i landingsøyeblikket og det oppstår en vridning i kneet. Det er derfor spesielt viktig at utstyret er i orden. Øv på basistrening for å forbedre kroppskontroll og ha god styrke i lårmuskulaturen før du øker bakkestørrelse og lengde på hoppene.

BEVEGELIGHET ER VIKTIG

God bevegelighet i ankelen er nødvendig for å få et kraftig fraspark, og er dessuten viktig for balansen. Ankel- og hoftebevegelighet er viktig for en god sitteposisjon i hoppbakken. Bevegelighet og stabilitet i hoften gir deg et sterkere skyv fremover. Kanskje forbi en konkurrent?

hold deg skadefri

Exercises

Related Articles